سلامت جنسی

برای افزایش ذخیره تخمدان چه باید کرد؟

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان بر این باورند و به این نتیجه رسیده‌اند که شایع‌ترین علت ناباروری و نازایی در زنان نقص در تخمک گذاری آن‌هاست. آیا می دانید که استرس، کم اشتهایی، تغییرات شدید در وزن بدن، اختلالات در غذا خوردن و ورزش‌های بسیار سنگین، باعث عدم تخمک گذاری می‌شود؟

ذخیره تخمدان چیست؟

زمانی که دوره ماهانه یک خانم شروع می‌شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان سال به سال کاهش پیدا می‌کند و در سن پنجاه تا 51 سالگی به صفر می‌رسد و شخص یائسه می‌شود.

این روند بسیار طبیعی کاهش ذخیره تخمدان در هر شخص و هر نژادی هست به عبارت دیگر اگر به صورت خیلی خام بیان کنیم، ذخیره تخمدان تقریباً با اندازه تخمدان در ارتباط است. یعنی اگر اندازه تخمدان بزرگ باشد، ذخیره تخمدان بیشتر است و اگر ذخیره تخمدان کاهش پیدا کند، طبیعتاً ذخیره تخمدان کم می‌شود.

برای بالا بردن ذخیره تخمدان چه باید کرد؟

برای افزایش سریع‌تر ذخیره تخمدان از روش‌های زیر استفاده کنید

1. مصرف ویتامین C

ویتامین C و آنتی اکسیدان ها از نقص اسپرم جلوگیری می‌کند.

مصرف ویتامین C و آنتی اکسیدانها از نقص اسپرم‌ها جلوگیری می‌کند و حرکت آن را افزایش می‌دهد و میزان استرس را در تخمک‌ها و دستگاه تناسلی کاهش می‌دهند.

2. مصرف ویتامین E

مکمل ویتامین E قدرت باروری خانم‌ها و آقایانی را که می‌خواهند بچه دار شوند بالا می‌برد و از احساس خستگی جلوگیری می‌کند. بادام و تخمه‌ی آفتابگردان بیشترین مقدار این ویتامین را دارا می‌باشد.

سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند سرشار از ویتامین E می‌باشند. از منابع دیگر ویتامین E می‌توان غلات کامل، جوانه‌ی گندم، تخم مرغ و سیب زمینی و اسفناج را نام برد. به جای مکمل صرف مکمل، مواد غذایی حاوی این ویتامین را مصرف کنید که هم سالم و هم طبیعی هستند.

مقاله پیشنهادی:  علت، علائم و درمان خونریزی ‌های غیر طبیعی رحم

3. ورزش توانایی باروری را تقویت می‌کند

ورزش نرمال و غیر حرفه ای می‌تواند روش خوبی برای تقویت توانایی باروری باشد. بهترین ورزش برای افزایش سلامت اسپرم، ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری است.

همچنین از راه‌های افزایش قدرت باروری در زنان، برقراری رابطه هر روزه در دوره تخمگذاری زنان است.

رژیم غذایی مناسب

  • پرتقال، نارنگی، کیوی و توت فرنگی مواد مغذی فراوانی دارند و مصرف آن‌ها برای خانم‌هایی که تصمیم به مادر شدن گرفته‌اند خیلی مفید است. مواد غذایی مانند حبوبات، اسفناج، بروکلی، اسدهای چرب امگا ۳ شیر، پنیر، گوشت قرمز کم چرب و … شانس بچه دار شدنتان را بالا می‌برند. روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می‌شود.
  • زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند، مصرف سیب زمینی شیرین، هویج و نخودفرنگی را فراموش نکنند. بتاکاروتن موجود در این سبزیجات، در تنظیم قاعدگی نقش دارد و امکان باروری بهتری را به دنبال دارد.
  • فرآورده‌های لبنی و پروتئین‌های حیوانی مانند ماهی پر از اسیدآمینه هستند که به تشکیل هورمون‌های زایشی کمک می‌کنند، بنابراین این مواد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • کمبود “روی” در زنان باعث می‌شود که مدت عادت ماهیانه‌ی آن‌ها افزایش یابد و این مسئله به تخمک گذاری کمتر منجر می‌شود. مصرف گوشت گاو می‌تواند روی مورد نیاز بدن را تأمین کند.
  • از نان‌هایی که با آرد گندم کامل درست می‌شوند مصرف کنید، زیرا منبع خوبی از آهن و ویتامین B می‌باشند و باعث افزایش هورمون‌های باروری می‌شوند و مصرف مواد فرآوری شده (مانند شیرینی جات و تنقلات) را کم کنید.
  • مصرف آل آرژنین برای کسانی که چار ضعف میل جنسی هستند.
  • افرادی که دچار ضعف میل جنسی هستند، مصرف آل آرژنین ۲ تا ۶ ساعت قبل از نزدیکی توصیه می‌شود. برای خانم‌ها و آقایان هم فرقی نمی‌کند، چون این اسید آمینه باعث تقویت میل جنسی در هر دو جنس می‌شود. و در آقایانی که دچار مشکل انزال زودرس هستند، مصرف ۲ تا ۵ گرم از این اسید آمینه می‌تواند مؤثر باشد. این اسید آمینه به صورت کپسول در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. البته بهتر است با توصیه پزشک باشد. البته مصرف منابع طبیعی هر چیزی بهتر از منابع مصنوعی است. بنابراین می‌توانید آن را از طریق مصرف خوراکی‌هایی مانند شکلات تلخ، جو دوسر و مغزهای خوراکی به خصوص بادام تأمین کنید.
  • مصرف خیلی زیاد سویا، زرده تخم مرغ و کاهو باعث کاهش قدرت باروری می‌شود.
  • به صورت طبیعی با افزایش سن زنان، توانایی باردار شدن در او کاهش می‌یابد. همچنین افزایش سن، بیماری‌های جسمی و جراحی‌ها اثرات منفی بر میزان ذخیره تخمدان و کیفیت تخمک دارند.
مقاله پیشنهادی:  ارتباط کمبود ویتامین دی با نعوظ در مردان

کمبود ویتامین A منجر به کاهش باروری می‌شود

کمبود ویتامین A می‌تواند باعث کاهش قدرت باروری شود. این ویتامین در آقایان باعث ساختن اسپرماتوزوئید می‌شود و در خانم‌ها هم در تولید هورمون‌های جنسی که به باروری کمک می‌کنند، تأثیر دارد. جگر، شیر، پنیر، خامه و کره حاوی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزی‌ها و میوه‌های زرد رنگی مانند هویج، کدو، سیب زمینی، هلو، زردآلو و طالبی، وجود دارد.

چرا سلامت تخمک زنان مهم است؟

داشتن تخمک سالم یکی از نکات مهم باروری سالم است. سلامت تخمک‌ها همان اندازه که می‌تواند روی زنده ماندن بارداری تأثیر گذار باشد روی وقوع یا عدم وقوع لقاح و لانه گزینی نیز مؤثر است. “سن” عامل تاثیرگذار بسیار مهم بر روی سلامت تخمک‌های جدید محسوب می‌شود، براین اساس افزایش سن تخمدان‌ها، محیط نگهداری تخمک‌ها را نامطلوب می‌کند.

استرس مانع تخمک گذاری می‌شود

زنانی که پیوسته تحت فشار و استرس هستند، پرولاکتین، کورتیزول و هورمون‌های دیگری تولید می‌کنند که می‌تواند در تخمک گذاری دخالت و یا حتی مانع از تخمک گذاری منظم شود. در برنامه روزانه زمانی را برای آرامش و سکوت درنظربگیرید، در این زمان‌ها شما می‌توانید بر روی کاهش سطح استرس خود تمرکز کنید، انجام موارد زیر می‌تواند برای کاهش استرس کمک کند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
delgarm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا